Nieuwsbrief 4: April 2015

De vierde jaargang en de vierde nieuwsbrief ligt voor u

Een kort intro. Wellicht voor degenen die de eerste nieuwsbrieven allemaal al heeft gelezen komt dit over als een herhaling. Toch is het voor nieuwe donateurs van belang dat er een korte toelichting wordt gegeven wat de aanleiding is geweest voor de oprichting van de Stichting.

De initiatiefnemers maakten tijdens een bezoek aan Cambodja kennis met de inspirerende gids Pich Sovirak. Deze liet hun kennis maken met het dorpje Svay Thom Village (vlakbij Siem Reap, de derde stad van Cambodja). Bijzonder primitieve omstandigheden, gebrek aan water, waren ingrediënten om initiatief te ondernemen. Het werd de basis voor de oprichting van een nieuw sociaal-actief bedrijf, t.w. de Stichting IRSA Foundation.

Met ingang van 25 oktober 2012 is dit een feit.  Het moet een structureel karakter hebben en het doel van de Foundation is omschreven als “het verbeteren van de leef- en woonomstandigheden van mensen die beneden het minimale bestaansniveau moeten leven, dit in de breedste zin van het woorden deze doelstellingen zullen projectmatig worden geïnitieerd”.

STAND VAN ZAKEN, NA TWEE VOLLEDIGE JAREN…...

Na een voorzichtige start in 2012 worden in het jaar 2013 de eerste initiatieven ontwikkeld, welke in de eerste nieuwsbrieven uitgebreid aan de orde zijn geweest. In de derde nieuwsbrief hebben we reeds melding gemaakt van enkele bijzondere inspirerende acties die aan het begin van het jaar 2014 hebben plaatsgevonden. We hadden als bestuur ons ten doel gesteld in 2014 meer putten te realiseren en een target van minimaal 1 put per maand leek ons realistisch.

De PR-activiteiten zijn aan het begin van het jaar door Dieter Hasenbein geïnitieerd en middels een PPT presentatie worden diverse geïnteresseerden bereikt. Publiciteit is dus essentieel. We proberen dit verder uit te breiden en Tom Schimmel is bereid gevonden de social media verder uit te breiden en te actualiseren. De website www.irsafoundation.nl wordt verder geoptimaliseerd en iedere donateur kan nu zijn of haar waterput volgen. Ook de facebook pagina is medio augustus in de lucht gegaan en ook deze wijze van publiciteit maken blijkt van essentieel belang.  

We proberen in ieder geval van het netwerk van de hoofdsponsor VISSER GROEN B.V. gebruik te maken en belangrijk zijn organisaties waar men direct betrokken is.

De modeltuinen van Appeltern hadden al toegezegd een waterput te sponsoren, maar tijdens de tuingeluk dagen is een extra presentatie gehouden om onze Stichting onder de aandacht te brengen. Het publiek wat deze tuinen bezoekt blijkt uitermate geïnteresseerd te zijn in de activiteiten van de Stichting.

We zijn ons ervan bewust dat deze wijze van benaderen zeer efficiënt en belangrijk is voor het welslagen.Naamsbekendheid moet een van de drijfveren zijn voor de komende jaren.

Naast de hoveniers die actief zijn in Appeltern zijner natuurlijk ook veel hoveniers actief in de branche organisatie van VHG en dan m.n. specifiek de organisatie van de afdeling Zuid-Holland.

De periodieke bijeenkomsten worden telkens op een aangesloten bedrijf georganiseerd en in het voorjaar van 2014 was het bedrijf in Hendrik Ido Ambacht de gastheer. Ook deze bijeenkomst resulteerde ineen waterput.

Maar het was niet alleen deze bijeenkomst.Toen er een jaar eerder op het bedrijf van VISSER GROEN B.V. een bijeenkomst werd gehouden over MVO en Duurzaamheid heeft dit ook de interesse gekweekt van de directeur van de VHG, Egbert Roozen. M.n. hijzelf heeft zich persoonlijk ervoor ingezet dat we ook in het landelijke orgaan van de Hoveniers en Groenvoorzieners, Tuin- en Landschap een presentatie mochten geven.

Als je als bedrijf je inzet voor maatschappelijke betrokkenheid dan is het belangrijk om dit uit te dragen en collega’s deelgenoot te maken van de ondernomen initiatieven.

Publiciteit is dus essentieel

en daarvoor is het ook noodzakelijk dat er contacten zijn en worden gelegd en m.n. is free publicity zo belangrijk. Immers, financiële middelen voor advertenties zijn vaak niet voor handen en zijn organisaties afhankelijk van journalisten die bereid zijn een artikel te plaatsen waarin de aandacht gevraagd wordt voor initiatieven zoals die van de Stichting.

In juni van het afgelopen jaar stond er een schitterend artikel in het Algemeen Dagblad De Dordtenaar waarin onze Stichting prima in de schijnwerpers werd gezet. Het was ook dit artikel wat voor een groot aantal particulieren, vrienden, kennissen en familie de laatste stap betekende om over te gaan tot een donatie. Diversen doneerden een bedrag waarmee we direct een put konden laten plaatsen of zelfs twee putten.

Vaak werden bedragen overgemaakt, maar veelal ging dit gepaard met een persoonlijk gesprek en konden we zelfs een certificaat uitreiken of werd er een toast uitgebracht ter gelegenheid van het feit dat er weer een gezin blij gemaakt kon worden met een eigen waterput.

 

DE REALISATIE TER PLAATSE

In de vorige edities van onze nieuwsbrieven hebben we onze ambassadeur ter plaatse, Pich Sovirak, roepnaam Virak, al voorgesteld. Hij is voor ons een betrouwbare en constante factor. Wij maken het geld aan Virak over en hij doet vervolgens verslag van de realisatie van de put.

Hij gaat daartoe niet over een nacht ijs,maar heeft overleg met de burgemeester van Svay Thom Village, chief Chem chan.Links op de foto is Chem chan en rechts van hem staat Virak. Op het moment dat er weer een put wordt geboord hebben we dagelijks contact en weten we precies wanneer het gaat plaatsvinden. Een put boren, inclusief het aanbrengen van de pomp en de betonvloer gaat precies in 1 dag en gedurende dit proces neemt Virak foto’s welke door ons op de site worden gezet, in het jaarverslag worden vermeld en uiteraard in de nieuwsbrieven worden gebruikt.

DE TWEEDE HELFT VAN 2014 KRIJGT EEN FLITSEND EIND……

Alle publicaties in de media hadden wel degelijk resultaat, want de laatste maanden van 2014 konden we 12 putten realiseren. Zowel bedrijven als particulieren toonden hun interesse en op de site zijn alle gerealiseerde putten met de families weer te zien. Een aantal willen we toch ook in deze nieuwsbrief naar voren laten komen:

DE EERSTE MAANDEN VAN 2015, een flitsend begin...

En onverkort zijn de initiatieven verdergegaan en met name de Rotary Club Zwijndrecht, inclusief de spontane reactie van enkele individuele leden heeft ertoe bijgedragen dat we binnen enkele maanden alweer 5 putten konden realiseren.

Maar gelukkig zijn hiermee niet alle initiatieven stopgezet, immers nieuwe toezeggingen hebben zich inmiddels gemeld. We hopen dan ook zo spoedig mogelijk met de volgende informatie naar u toe te komen. Maar daarover zo meteen meer.

JAARVERSLAG

Het bestuur van de Foundation bestaat uit D.J. (Dirk) Visser, voorzitter; C. (Kees) van Noort, secretaris en J.M. (Annemarie) van Noort, penningmeester.

Voor alle P.R. activiteiten zijn binnen de organisatie D.Z. (Dieter) Hasenbein en T. (Tom) Schimmel m.i. van 2014 actief en verzorgt Pich Sovirak (Virak) al onze contacten in Cambodja alsmede dat hij verantwoordelijk is voor de uitvoering en de daadwerkelijke realisatie van de putten.

Tevens zal er binnen het verslag aandacht zijn voor een gespecificeerde weergave van de inkomsten en uitgaven.

Vervolgens zal er naast een aantal conclusies een korte vooruitblik worden gegeven over de geplande activiteiten en zullen we zeker niet schromen om enkele goals nader te benoemen.

SOCIAL MEDIA

 We hebben al aangegeven dat we steeds meer gebruik willen gaan maken van Social Media. Daarom gaan we ook onze nieuwsbrieven in aangepaste vorm presenteren. Incidenteel willen we een hard copy gaan uitbrengen over de activiteiten in Siem Reap en de belevenissen van Pich Sovirak, maar om alle volgers van onze site beter van dienst te kunnen zijn gaan we starten met een digitale nieuwsbrief. Hiermee kunnen we alle belangstellenden veel beter en veel eerder informeren over ons project.

In samenwerking met Tom Schimmel willen we dit gaan opstarten zal u dus binnenkort digitaal worden geïnformeerd over onze vorderingen, de realisaties en de op handen zijn de initiatieven.

DE ANBI STATUS

Dat onze Stichting is aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling, ofwel de ANBI-statusbezit is essentieel voor de toekomst.

Hiermee is de donateur ervan verzekerd dat er een verantwoord beleidsplan aan ten grondslag ligt, dat een gedegen jaarverslag inzicht geeft in de activiteiten en in de inkomsten en de uitgaven. De bekende strijkstok is de doodsteek voor veel goede doelen organisaties.We zijn heel erg content met het gegeven dat dit niet aan de orde is bij de IRSA Foundation en hopen dit ook duidelijk uit te stralen.

 

We hebben u veel verteld over de voortgang en we zullen ons manifesteren op die plaatsen, waar dit uit vorm van publiciteit wenselijk is. Medio 2015 kunt u de digitale nieuwsbrief verwachten.

 

Terug naar Nieuws